10 Mitów na temat cukrzycy

12
2979

Mit nr 1: Cukrzycą można się zarazić od kogoś innego.

fadaguiga/stock.xchng.jpgNIE! Mimo, że nie do końca wiadomo, dlaczego niektóre osoby chorują na cukrzycę, wiadomo na pewno, że cukrzyca nie jest zaraźliwa. Nie można się nią zarazić tak jak katarem, czy grypą. Wydaje się, że istnieje powiązanie genetyczne związane z cukrzycą, szczególnie, jeśli chodzi o typ drugi. Pewną rolę odgrywa też styl życia. Osoby z nadwagą, które nie prowadzą aktywnego trybu życia na pewno są bardziej narażone.

Mit nr 2: Ludzie z cukrzycą nie mogą jeść słodyczy ani czekolady.


Słodycze i desery mogą być spożywane przez osoby z cukrzycą, jeżeli są częścią zdrowej diety lub połączone z ćwiczeniami fizycznymi. Słodycze nie są zakazane diabetykom bardziej niż ludziom zdrowym.

Mit nr 3: Jedzenie zbyt dużej ilości cukru powoduje cukrzycę.

ctr/stock.xchng.jpg
Oczywiście, że NIE! Cukrzyca jest powodowana kombinacją czynników genetycznych i stylu życia. Nadwaga zwiększa ryzyko wystąpienia cukrzycy typu drugiego. Jeżeli w Twojej rodzinie były przypadki cukrzycy, przestrzeganie zdrowej diety oraz regularne ćwiczenia fizyczne są zalecane, aby utrzymać odpowiednią wagę ciała.

Mit nr 4: Ludzie z cukrzycą powinni jeść specjalne posiłki dla diabetyków

Zdrowa dieta diabetyka jest taka sama jak u zdrowego człowieka – o niskiej zawartości tłuszczu (szczególnie tych nasyconych i kwasów tłuszczowych typu „trans” znajdujących się w produktach przetworzonych), z umiarkowaną ilością soli i cukru, z posiłkami opartymi na pełnoziarnistych produktach, warzywach oraz owocach. „Diabetyczne” i „dietetyczne” wersje produktów nie przynoszą żadnych korzyści. W dalszym ciągu podnoszą poziom cukru we krwi, są zazwyczaj droższe i mogą także wywołać biegunkę, jeśli zawierają słodziki, których dany organizm nie toleruje.

Mit nr 5: Jeżeli masz cukrzycę, powinieneś jeść tylko małe ilości produktów bogatych w skrobię, takich jak pieczywo, ziemniaki i makarony

Produkty bogate w skrobię są częścią zdrowej diety. To, co jest istotne, to rozmiar porcji. Pieczywo pełnoziarniste, płatki zbożowe, makaron, ryż i warzywa o dużej zawartości skrobi – takie jak ziemniaki, groszek czy kukurydza – mogą być częścią posiłku lub przekąski. Kluczową sprawą jest porcja. Dla większości osób z cukrzycą 3-4 porcje żywności zawierającej węglowodany będą odpowiednie. Produkty z pełnego ziarna i bogate w skrobię są dobrym źródłem błonnika, który ma pozytywny wpływ na trawienie i usprawnia pracę jelit.

Mit nr 6: Ludzie z cukrzycą są bardziej podatni na przeziębienia i inne choroby.

NIE! Jeśli masz cukrzycę wcale nie jesteś bardziej podatny na przeziębienie czy inną chorobę. Jednak zaleca się, aby osoby chore na cukrzycę szczepiły się przeciwko grypie. A to, dlatego, że jakakolwiek infekcja ma negatywny wpływ na kontrolę cukru we krwi, co zwiększa ryzyko wystąpienia hiperglikemii, a u osób z pierwszym typem cukrzycy zwiększa też prawdopodobieństwo kwasicy ketonowej.

Mit nr 7: Insulina powoduje miażdżycę i wysokie ciśnienie.

wgroesel/stock.xchng.jpg
Nie, insulina nie powoduje miażdżycy. Istnieją laboratoryjne dowody, że insulina może imitować niektóre z wczesnych procesów powiązanych z miażdżycą. Dlatego niektórzy lekarze obawiają się, że insulina może przyczynić się do podwyższenia ciśnienia krwi oraz twardnienia naczyń krwionośnych. Ale tak nie jest!

Mit nr 8: Insulina powoduje tycie, a ponieważ otyłość ma niekorzystny wpływ na organizm, nie powinno się jej przyjmować

Różne badania pokazały, że korzyści z kontroli glukozy oraz przyjmowania insuliny daleko przewyższają ryzyko tycia.

Mit nr 9: Owoce są zdrowym pożywieniem. Dlatego możesz ich jeść tak dużo, ile chcesz.

lusi/stock.xchng.jpg
Owoce są zdrowym pożywieniem. Zawierają błonnik oraz dużo witamin i minerałów. Ponieważ zawierają też węglowodany, należy je uwzględnić w planie posiłków. Porozmawiaj ze swoim dietetykiem na temat ilości oraz częstotliwości i rodzajów owoców, które powinieneś jeść.

Mit nr 10: Nie musisz niczego zmieniać w kontroli cukrzycy, jeśli wartość hemoglobiny glikowanej nie jest wyższa niż 8%

Im lepsza kontrola cukru we krwi, tym mniejsze ryzyko powikłań wynikających z cukrzycy. Wartość HbA1c około 7% nie oznacza dobrej kontroli. Celem jest osiągnięcie wartości poniżej 7%. Im Twój wynik HbA1c jest bliższy wartości u zdrowego człowieka (poniżej 6%), tym mniejsze prawdopodobieństwo powikłań. Jednak wzrasta wtedy ryzyko hipoglikemii, szczególnie przy pierwszym typie cukrzycy. Porozmawiaj z lekarzem lub kimś z zespołu medycznego na temat, jaki wynik HbA1c jest dla Ciebie najodpowiedniejszy.

Z chęcią poczytam o innych mitach związanych z cukrzycą, pompami insulinowymi, terapią i wszystkim, co Was dotyczy. Piszcie i pytajcie.

Artykuł na podstawie: www.diabetes.org/diabetes-myths.jsp, tłumaczenie i opracowanie: Monika Szurdyga, zdjęcia: www.sxc.hu

12 KOMENTARZE

  1. MAM CUKRZYCE MECHANICZNĄ W TYM ROKU CHCE SIĘ ŻENIĆ ALE BARDZO SIĘ OBAWIAM,CZY KIEDYŚ NIE PRZEKAŻE JEJ DZIEDZICZENIE MOJEMU DZIECKU.CZY CUKRZYK Z TĄ CHOROBĄ MOŻE MIEĆ DZIECKO?

  2. Tak może mieć cukrzycę, ale jest to tylko 6% z tego co pamiętam, jeśli Twoja żona nie ma cukrzycy….więc to niewielkie ryzyko.

  3. Słaby tekst. Niedopowiedzenia. Nielogiczności…
    ——————————————————————

    Mit nr 1: “… Wydaje się, że istnieje powiązanie genetyczne związane z cukrzycą, szczególnie, jeśli chodzi o typ drugi. Pewną rolę odgrywa też styl życia….”

    # “Wydaje się” ? Co się wydaje ? Gdzie jest oficjalny, naukowy punkt widzenia ?
    # “Pewną rolę” – niezdrowy styl życia jest główną przyczyną powstania cukrzycy typ 2.

    Naukowy punkt widzenia przedstawia ten cytat z artykułu pt. “Dieta, która obniża ryzyko wystąpienia cukrzycy” (https://www.pompiarze.pl/cukrzyca/dieta-ktora-obniza-ryzyko-wystapienia-cukrzycy/)

    “… Cukrzyca typu 2 rozwija się głównie u osób po 45 roku życia i jest w znacznym stopniu związana z objadaniem się i brakiem ruchu. Charakteryzuje ją spadek wrażliwości tkanek organizmu na insulinę, tj. hormon regulujący poziom glukozy we krwi….”

    —————————————–

    Mit nr 2 = Niewygodna Prawda. Oczywiście, że nie powinno się “dobijać” chorej trzustki jedzeniem słodyczy i deserów. To śmieciowe jedzenie jest niepotrzebne naszym organizmom.

    —————————————–

    Mit nr 3 = Niewygodna Prawda. Nieustanne “bombardowanie cukrem” może wykończyć nawet najlepszą “genetycznie” trzustkę.

    —————————————–

    Mit nr 4 = Niewygodna Prawda. Dieta powinna wspomagać organizm, a nie przeszkadzać mu w zwalczaniu choroby, więc powinna być zdecydowanie inna, niż poprzednio, bo właśnie zła dieta przyczyniła się do powstania tej “jednostki chorobowej”, zwanej potocznie cukrzycą.

    —————————————–

    Mit nr 5 = Niewygodna Prawda. Jedzenie bogatych w skrobię produktów, a przede wszystkim ziemniaków , tych bezwartościowych “wypełniaczy żołądka”, wymaga od trzustki znacznie większej pracy niż spożywanie pozbawionych skrobi pokarmów.

    —————————————–

    Mit nr 6 = Niewygodna Prawda. Chory na cukrzycę ma słabszy układ odpornościowy, więc jest bardziej podatny na infekcje.

    —————————————–

    Na razie wystarczy… 🙂

  4. Mit nr 7 – Środowisko naukowe jest podzielone w tej kwestii, więc jest całkiem możliwe, że podawana sztucznie insulina może przyczyniać się do podwyższenia ciśnienia krwi oraz twardnienia naczyń krwionośnych.

    Nie powinno się więc przesądzać tej sprawy przed uzyskaniem ostatecznego wiarygodnego “werdyktu”, więc cóż to jest za “mit” ?

    —————————–

    Mit nr 8: Insulina powoduje tycie = Niewygodna Prawda. Każdy chory na cukrzycę powinien samodzielnie zdecydować o metodzie leczenia swojej choroby z uwzględnieniem wszystkich wad i zalet proponowanej terapii. Ważne, aby nie poprzestawać na opinii tylko jednego lekarza !

    —————————–

    Mit nr 9: Owoce są zdrowym pożywieniem = Prawda. Na szczęście środowisko naukowe jeszcze nie nakazało chorym na cukrzycę ograniczanie jedzenia Surowych Świeżych Owoców, więc cóż to jest za “mit” ?

    —————————–

    Wystarczy… 🙂

  5. A skąd wiadomo że cukrzyca to choroba. Może to po prostu pierwsza faza transformacji człowieka w doskonalszy organizm.

  6. słyszyałem wiele dobrego o kurkuminie , podobno jest też bardzo dobra dla cukrzyków
    czy spożywana jako suplement przyniesie jakieś efekty, bo sama kurkuma podobno się nie wchłania
    mam też taką nadzieje że tabletki będą się lepiej przyswajać

  7. @marcel
    Nie podobno tylko tak jest , kurkumina barwnik kurkumy obniża poziom cukru w krwi i leczy stany zapalne .
    Spożywana jako suplement jak najbardziej powinna przynieść efekty , niestety tutaj się kończą dobre wiadomości i muszę rozwiać twoje wątpliwości, niestety większość suplementów praktycznie się nie wchłania , lub przyswaja się w małym stopniu .

  8. He, he..
    Umiar + Umiar + Umiar = to całe sedno tego i podobnych artykułów.
    Trzustka ludzka jest m.in. do trawienia cukru, wątroba służy m.in. do trawienia tłuszczy a jelita lubią troszkę błonnika ale nie tak jak krowa /uwaga wegetarianie!!!/..Dlatego wszelkie przegięcia typu zero cukru, zero tłuszczu lub zero mięsa tylko np. same warzywa, zielsko… lub samo mięso i jaja potrafi po latach napędzić i zdrowym paskudne choróbska..Amen.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.