Cukier w diecie nie zwiększa ryzyka występowania cukrzycy

4
554

Cukier w diecie nie zwiększa ryzyka występowania cukrzycyPrzez długi czas uważano, że dieta wysoce-cukrowa stosowana przez dłuższy okres czasu może prowadzić do podwyższonego ryzyka rozwoju cukrzycy. Niestety do tej pory w badaniach mających na celu sprawdzenia wpływu różnych aspektów diety wpływających na rozwój cukrzycy nie było zbyt wielu lub w ogóle nie było dowodów na potwierdzenie tego założenia.

Badacze z Royal Victoria Hospital i Queens Uniwersity w Belfaście opublikowali właśnie wyniki badań klinicznych, które miały na celu sprawdzenie wpływu dużego spożycia cukru na wzrost insulinooporności (uważanej za prekursora cukrzycy typu 2) oraz stan układu naczyniowego u 13 zdrowych mężczyzn. Dr Steven Hunter i jego zespół badaczy w ostatnim wydaniu Diabetes Journal podali wyniki swoich badań. Wynika z nich, że u mężczyzn, u których spożycie sacharozy (cukru) stanowiło do 25% ich zapotrzebowania kalorycznego zbilansowanej, 6 tygodniowej diety nie wykazuje różnicy ani zmian wrażliwości na insulinę w porównaniu do prawidłowej diety zapewniającej tylko 10% energii z sacharozy (grupa kontrolna). W badaniu tym kuracja stanowiła około 200g sacharozy dziennie w przypadku grupy badawczej (25% energii z cukrów) natomiast w przypadku grupy kontrolnej kuracja kształtowała się już tylko na poziomie około 80g sacharozy dziennie.

Dr Hunter z Royal Victoria Hospital powiedział: „Cukier w diecie od zawsze był uważany za przyczynę rozwoju cukrzycy. Wyniki tych badań kwestionują pogląd i pokazują, że spożycie nawet dwukrotnie większej niż zalecana dawki cukrów nie jest czynnikiem ryzyka pojawienia się i rozwoju cukrzycy”.

Badania były przeprowadzone na 13 zdrowych mężczyznach. Każdy z nich stosował wysoce-cukrową dietę (25% zapotrzebowanie energetycznego pochodziło z cukrów) lub dietę pokrywającą tylko 10% energii z cukrów przez okres 6 tygodni. Po okresie 6 tygodni osoby poddane badaniu wymieniły się dietami na okres kolejnych 6 tygodni kuracji. Czas pomiędzy zamianą diet trwał 4 tygodnie, w okresie tym badani wrócili do swojej normalnej, codziennej diety.

Dieta w każdym okresie została odpowiednio skomponowana z innymi potrzebnymi makroskładnikami odżywczymi (węglowodanami, tłuszczami, białkami). Jedyna różnica między nimi była w zastępowaniu skrobii sacharozą. Do oceny insulinooporności użyto testu diagnostycznego „gold standard”.

Oprócz tego, dieta wysoce-cukrowa nie wykazała żadnych niekorzystnych zmian w liczbie parametrów fizjologicznych i metabolicznych takich jak np. elastyczność tętnic – która podnosi ryzyko wystąpienia chorób serca – a także profile glikemii.
Dieta może mieć olbrzymi wpływ na ryzyko wystąpienia cukrzycy typu 2. Największy wpływ na to mają zawarte w diecie nasycone kwasy tłuszczowe. Dr Hunter radzi, że najlepszą drogą zmniejszenia prawdopodobieństwa rozwoju cukrzycy jest zmiana stylu życia. Jak dodaje: „Jest prawdopodobne, że inne czynniki diety – jak np. nadmiar kalorii – a także brak aktywności ruchowej w stylu życia oraz nadmierna masa ciała mogą mieć większy wpływ na rozwój cukrzycy niż rodzaj spożywanych węglowodanów.

U osób zagrożonych wystąpieniem cukrzycy typu 2, dieta bogata w węglowodany a uboga w tłuszcze daje ochronę przed rozwojem insulinooporności. Ponadto prawidłowa masa ciała i regularna aktywność fizyczna będą zmniejszały ryzyko rozwoju cukrzycy typu 2.

Insulinooporność jest powszechną ale często uciszoną chorobą, która pojawia się wtedy kiedy organizm nie prawidłowo reaguje na insulinę. Insulinooporność może prowadzić – i jest to jej negatywna cecha – do rozwoju cukrzycy typu 2 (cukrzycy insulinoNIEzależnej). Jest również niezależnym czynnikiem ryzyka rozwoju arteriosklerozy (miażdżycy naczyń tętniczych). Jakikolwiek wpływ diety wysoce-cukrowej na insulinooporność jest więc rzetelnym wskaźnikiem wpływającym na rozwój cukrzycy oraz miażdżycy naczyń tętniczych.

Insulina – hormon produkowany przez trzustkę – jest potrzebny do utrzymania prawidłowej glikemii oraz metabolizmu białek i tłuszczy. Insulina kontroluje odpowiedni poziom cukru we krwi poprzez umożliwienie transportu glukozy do wnętrza komórek (np. mięśni, wątroby), która jest „paliwem” dla nich. W przypadku insulinooporności komórki organizmu nie reagują prawidłowo na insulinę i/lub organizm nie produkuje odpowiedniej jej ilości wystarczającej na przezwyciężenie tego defektu. To ostatecznie prowadzi do podwyższenia poziomu cukru we krwi. Pojawienie się podwyższonego poziomu cukru we krwi (hiperglikemia) jest niebezpieczne dla zdrowia np. długo czasowa hiperglikemia jest skojarzona ze zwiększonym ryzykiem wystąpienia problemu z nerkami i narządem wzroku.

Również metabolizm tłuszczów – w przypadku insulinooporności – jest skojarzony ze wzrostem ryzyka chorób serca, najbardziej rozpowszechnionej przyczyny zgonów wśród osób chorujących na cukrzycę.

Na skalę światową insulinooporność oraz cukrzyca typu 2 stają się coraz bardziej powszechne. Podczas gdy istnieją genetyczne wyjaśnienia stopnia podatności na te zaburzenia, czynniki stylu życia takie jak dieta i aktywność fizyczna mogą wywierać duży wpływ na ryzyko rozwoju tych zaburzeń. Insulinooporność jest blisko związana i uważana za prekursora występowania cukrzycy typu 2.

Misiek

 

Źródło: portal MedicalNewsToday

4 KOMENTARZE

  1. WArto zauważyć, że w badaniach zastąpiono węglowodany węglowodanami więc nie było wielkich różnic w ciągu tych 6 tygodni („różnica między nimi była w zastępowaniu skrobii sacharozą”).
    Co to miało udowodnić?
    Wcinajcie ludzie cukier i węglowodany (też cukier). Będziemy mieli więcej klientów.

  2. Problemem nie jest zastąpienie węglowodanów cukrem, bo nikt tak nie robi, tylko zjadanie coraz większych ilości cukru razem z normalna dietą. Do tego często ta normalna dieta ma i tak za duzo kalorii i tłuszczów biorąc pod uwagę mało aktywny tryb zycia. W takim wypadku cukier szkodzi strasznie. A to co piszą w artykule jest złudzeniem i uproszczeniem bo nie ma się nijak do rzeczywistości.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.